Munkában a grafén

Szuperkondikkal az olcsóbb, de jobb elektromos autózásért

Az elektromos autózás legnagyobb rákfenéje az energiatárolásban rejlik: az akkumulátorok drágává, nehézzé és térben jelentősen korlátozottan használhatóvá teszik a benzint nélkülöző járgányokat. Ám ez hamarosan megváltozhat.

2014.11.14 13:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Forrás: Wikipedia

Eddig talán még senki sem tette fel azt a kérdést, miszerint miért kellene egyetlenfajta tároló megoldással biztosítani az elektromos autók energiaigényének kiszolgálását? Pedig nem feltétlenül a tisztán akkumulátoros kialakítás jelenti az ideális környezetet. Amikor ugyanis rálép az ember a gázra egy ilyen járműben, akkor gyorsan nagy energialöketre van szükség - ehhez pedig hatalmas telepek kellenek, amik a bevezetőben már ismertetett hátrányokkal bírnak.

A Rice Egyetem és a Queenslandi Műszaki Egyetem közös kutatócsapata kikísérletezett egy vékony filmréteget, mely "szuperkondenzátorként" működik. Egy elektrolitréteget közrefogó, két rétegnyi grafént tartalmaz fejlesztésük. Az erős, elképesztően vékony film nagymennyiségű energia leadására képes rövid időn keresztül. Ugyan csak korlátozott mennyiségben tudja tárolni az energiát, de a szükséges helyzetben sokkal jobban teljesít, mint a hagyományos autóakkumulátorok. Utóbbiakból így jóval kevesebbre lesz szükség a jövő elektromos járműveiben, állítják a kutatók.

A mindössze néhány perc alatt feltölthető energiatároló könnyebbé teheti az elektromos autók következő generációit. Jelenleg még gyakorlatilag minden szabad helyre akkukat zsúfolnak a gyártók: a karosszériába, a tető alá, a padló alá és gyakran még az ajtókban is találunk belőlük. Nem csoda, hogy alaphelyzetben kimutathatóan nehezebbek az elektromos modellek a benzines változatokhoz képest, számos trükköt kell bevetniük a gyártóknak a jelenség ellensúlyozására.

Visszatérve a grafénfilmre: a kutatások most az energiatároló-képesség kiterjesztésére irányulnak. A két egyetem kutatói abban bíznak, hogy öt éven belül elérhetik a napjainkban használt lítium-ionos akkuk kapacitását, miközben töltésük felvétele és leadása annál tízszer gyorsabban történhet. Mivel jóval több fér majd be az autóba belőle, ezért akár a benzinüzemű járművek hatótávolságát (500 km) is elérheti általa az autóipar. Ráadásul a szén felhasználása sokkal kevésbé árt a környezetnek, mint a lítiumé, nem is beszélve a jelentősen alacsonyabb alapanyag-igényről - hiszen a grafén mindössze egyetlen atomnyi vastag réteget jelent.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.